Johannes de Doper
Onze patroonheilige Sint Jan de Doper heeft het in het begin van zijn leven niet gemakkelijk gehad. Hij was alleen en ‘woonde’ in de woestijn. Heel veel mensen die door God werden geroepen verbleven een kortere of langere tijd in de woestijn. Het was vooral om hun gedachten te ordenen, om alles weer ‘op een rijtje’ te krijgen zouden wij zeggen. Je wordt in de woestijn aan jezelf over gelaten. Maar je bent nooit echt ‘alleen’. Er is altijd Iemand die bij je is. Dat geeft hoop, ook in eenzaamheid.
Johannes voelde dat ook, toch noemde hij zich ‘een roepende in de woestijn’.
Maar, zo blijkt later, wel een roepende met goddelijke inspiratie. De komst van Johannes was al door Jesaja (Jes. 40:3) aangekondigd. En in tegenstelling tot hedendaagse roependen in de woestijn, werd naar Johannes wél geluisterd. Veel mensen (h)erkenden zijn goddelijke inspiratie en beantwoordden zijn oproep om de weg voor de Heer recht te maken. Ze hebben zich door Johannes laten dopen. Er was sprake van een omkering. Nog elke dag roept God mensen zich om te keren. Het blijkt soms moeilijk om daar gehoor aan te geven. Veel mensen leven ‘als god in Frankrijk’, maar geestelijk gezien dwalen ze door de woestijn.
Wij, parochianen van de parochie Sint Jan de Doper, blijven niet dwalen. Wij laten ons voeden met het water uit de rots, uit de Bron. Wij komen samen in onze kerken en vieren Eucharistie. Op die manier wordt onze geestelijke woestijn beregend door de Heilige Geest. De dorheid van ons denken verandert in vruchtbaarheid. Wij leven. Wij leven samen. Kijk maar om je heen als we zondag 28 juni om 11.00 uur in onze parochiekerk het feest vieren van ónze Sint Jan de Doper. Wees welkom, wees erbij, het belooft een inspirerende dag te worden. Een hoopvolle dag die je niet wilt missen.
diaken Gerrit Fennema